Reisblog van Tesse - Studeren in Stavanger, Noorwegen

Kjeragbolten

Hoi allemaal!

Ik had beloofd jullie up-to-date te houden als ik iets moois mee maakte. Bij deze dus een nieuw verhaal.

Maar laat ik vanaf het begin beginnen. De school is echt begonnen. Tot nu toe nog maar 2 dagen in de week les. Op dinsdag heb ik Energy and environmental politics. Hiervoor zijn we ingedeeld in groepen om een essay te schrijven en een presentatie te houden over hoe milieuvriendelijk electrische auto's nu werkelijk zijn. Op woensdag heb ik Organisational Communication. Hiervoor moet ik ook een presentatie houden samen met een paar anderen over stereotypes. Tot nu toe heb ik de rest van de week vrij. Binnenkort komt er een derde vak erbij: Globally Responsible Tourism. De lessen zijn makkelijker dan het leren zelf. De tekstboeken zijn best pittig in het engels, omdat er natuurlijk moeilijke woorden gebruikt worden die ik nog niet kende, maar vooral de lange zinnen zijn lastig!

Buiten school om heb ik het nogsteeds reuze naar mijn zin met alle vrienden die ik hier heb gemaakt. Ook had ik me aangemeld voor het volleyball team (jaja, ik wordt echt sportief!). Maar na 2x besloot ik al te stoppen. Het was leuk, maar ik voelde er toch niets voor. Maar ik heb die sportkaart nu niet voor niets aangeschaft, dus blijf ik sporten en zumba'en. Ook had ik me aangemeld voor Folken. Dit is een concerthuis waar ze vrijwilligers nodig hebben om de concerten goed te laten draaien. Je krijgt dus ook gratis toegang en je mag iemand mee nemen naar het concert. Binnen Folken zijn er verschillende groepen en ik had interesse in de fotogroep. Helaas was mijn fotocamera is niet professioneel genoeg, dus ook hier ben ik al snel weer gestopt.
Dan blijft er nog 1 organisatie over waar ik me voor heb aan gemeld. De natuurvereniging voor studenten van Stavanger. (NiS afgekort in het Noors). Dit is wel heel erg leuk. Hier zitten ook aardige mensen bij met wie ik het ook goed kan vinden. Via de NiS help ik mee met activiteiten. Volgende week Zaterdag bijvoorbeeld is het Folkefrokost in Stavanger. Vrij vertaald betekend dit 'ontbijt voor de mensen'. Ik help dan mee gratis ontbijt uit te delen in het centrum. Ook was ik aanwezig toen we een documentaire gingen kijken over klimaatverandering die nog niet op tv is geweest, ''Thank you for the Rain''. We aten toen samen en achteraf bespraken we wat standpunten van de documentaire. Ook gaan we binnenkort een cabin trip doen. Hier heb ik heel veel zin in!

Naast school en de vereniging proberen we hier natuurlijk ook wat van Noorwegen zelf te zien. Op dit moment proberen we met de vriendengroep zelf ook een cabin trip te regelen, maar daar staat nog niets van vast.

Gisteren zijn we naar de Kjeragbolten gegaan. Dat is 2,5 uur rijden naar een prachtig natuurgebied met een slingerende weg. Misschien heb je de Kjeragbolten wel eens op een foto gezien. Het is een rotsblok dat geklemd is tussen 2 kliffen. Als je valt, val je 1km naar beneden. Valt mee toch?
De weg hierheen was zwaar. Ik blijf naar jullie schrijven dat elke hike die ik heb gemaakt zwaarder is dan die daarvoor, en nu weer. Preikestolen, incl. de regen, was er niets bij. Gelukkig hadden we deze keer geen regen (we hadden prachtig mooi weer met een schijnende zon en een hemelsgrote regenboog op de terugweg), maar waar preikestolen nog een enigszins gangbaar pad had, was het hier klimmen met je voeten, handen, knieën en op je bips weer naar beneden.

De weg over de Kjerag gaat over 3 ''heuvels'' (ik beschouw ze eerder als bergen). De eerste berg was zowel op de heen als op de terugweg het zwaarst. Zowel bij MÃ¥nafossen en Preikestolen liep ik samen met Loulou achteraan. Vastberaden om deze keer nu vooraan te lopen om onszelf te bewijzen namen wij vooraan onze plek in de groep. De weg ging al direct omhoog en voor we het wisten liepen wij weer met zijn twee achteraan. Hijgend en puffend vroeg ik mezelf al af of het wel waard was om deze weg te doen. Het was zwaar en ik was niet eens op de top van de eerste berg! Maar natuurlijk is het waard! Je reist om verhalen te kunnen vertellen in je leven, dus met goede moed trotseerde ik de steile rotswand. Hij was stijl en glad. Waar je geen groeven had om je voeten tegenaan te zetten was er (soms) een ketting om je aan op te trekken. Soms was het echt eng en glad, omdat er ook kleine straaltjes water naar beneden liepen. Dus als je deze hike wilt gaan doen, bereid je goed voor. Je vaardigheid als berggeit heb je hier echt wel nodig!
Eenmaal boven wachtte de rest van de groep op Loulou en mij, maar we besloten om ons op te splitsen. Loulou en ik lopen duidelijk langzamer en we wilden niemand op houden. We vroegen ons wel af hoe het kan dat hun zo snel waren, dat was echt een raadsel voor ons. Rennen ze soms die heuvel op? Genieten ze niet zo van het uitzicht als ons? We besloten dus maar onze eigen hike club op te richten voor mensen-die-maximaal-genieten. Mensen-die-door-het-landschap-heen-sjezen uitgesloten. Bovenop de berg hadden we een prachtig uitzicht, en de vallei die tussen berg nr 1 en 2 in ligt was prachtig. We hebben echt prachtige uitzichten gezien. Op de weg naar beneden van berg nr 1 vroegen we ons af hoe je dit in hemels naam omhoog moet klimmen. Er zaten echt onmogelijke stukken bij. Omhoog naar berg nr 2 ook weer. We hebben echt af en toe staan kijken wat de makkelijkste manier was om ergens op te komen of vanaf te komen. Ondanks dat berg nr 1 het moeilijkst was, werden de bergen wel hoger. Hijgend en puffend kwamen we ook berg nr 2 op en deze gingen we weer af. Toen kwam berg nr 3 (nog hoger) en kregen we goede moed toen we daar boven een wegwijzer zagen die zei dat de kjeragbolten nog maar 0,8 km was!
De weg vanaf berg nr 3 naar de Kjeragbolten lijkt op een uitgehakte straat tussen 2 kliffen in waar ooit een lawine van rotsblokken is geweest. Je moet letterlijk over verschillende grote rotsblokken klimmen die de weg versperren via de kleine rotsblokken, maar aan het eind van de straat zie je precies in het midden de Kjeragbolten hangen. Eenmaal daar heb je een prachtig uitzicht vanaf de klif.
De rest van de groep was er al en was alvast in de rij gaan staan om ook op de rots te kunnen gaan voor zo'n foto.
Eerder zei ik dat ik er echt niet op ging staan. Die rotsblok moet toch ooit naar beneden vallen? Maar toen ik het zag viel het eigenlijk wel mee. Het zag er redelijk ''veilig'' uit (voor zo veilig zo'n rotsblok op 1 km hoogte tussen 2 kliffen kan zijn). Dus besloot ik om ook zo'n memorabele foto te maken en sloot ik me bij ze aan in de rij. Ze stonden al vrij voor aan, dus dat scheelde weer 3 kwartier wachten. Terwijl ik in de rij stond en de eerste van onze groep op de rots gingen staan was dat toch best wel eng om te zien. Ik bleef bij mezelf denken ''Niet naar achter stappen! Niet naar achter hangen!'' en gelukkig gebeurde er natuurlijk niets. Toen ging ik zelf op die rots. Je moet een grote stap nemen om er op te komen en als je daar staat voel je de wind om je heen. Griezelig, maar niet nadenken, poseren en er weer af. Er af was ook eng, weer die grote stap + dat er ook een rots muur voor je staat. Niet nadenken en een grote stap/sprong maken en je bent er weer af. Heb ik toch maar weer mooi gedaan! Nog even genieten van het uitzicht en een paar foto's maken en we gingen weer op de weg terug. Weer splitste de groep weer op tussen de mensen-die-maximaal-genieten en de mensen-die-door-het-landschap-heen-sjezen. Al snel waren de anderen uit het zicht. De weg terug was weer net zoals de weg heen. Loulou en ik lieten ons regelmatig zakken op de gladde steile stukken zodat we onszelf op onze bips naar beneden konden laten zakken.
Toen we op berg nr 1 waren wisten Loulou en ik dat we het goed hadden gedaan. Van het landschap genieten in plaats van er door heen sjezen wordt beloont. We zagen daar de grootste en felste regenboog die ik ooit in mijn leven heb gezien! Hemels breed was het en zo hoog! En wij stonden op de top van de berg! Prachtig was het! De rest zat al lekker warm beneden in het restaurant en heeft maar een klein stukje daarvan gezien. Wij stonden lekker te genieten van een prachtig uitzicht met een mega regenboog recht voor ons uit, over de vallei heen.
Toen we terug waren, waren we blij dat we het hebben gedaan, waren we blij dat we dit alles hebben mogen zien, maar waren we ook blij dat het erop zat en dat we onze voeten wat rust konden geven. Man, deze hike was echt zwaar. In totaal dus 6 heuvels getrotseerd die we meer moesten klimmen dan lopen.

De preikestolen kan ik nog best een keer over doen (en dat ben ik ook echt van plan!), incl. regen als dat moet. Maar de kjeragbolten? Eens, maar niet nog een keer. Ik geniet wel van de herinneringen die ik hier heb op gedaan.

p.s. Ik moet echt foto's up gaan loaden, al deze uitzichten kan ik jullie niet onthouden. Ik heb al een mapje aangemaakt, maar op de een of andere manier doet mijn wifi hier thuis alles, behalve foto's posten op deze blog. Ik ga het een keer op school proberen, dus heb geduld

Reacties

Reacties

Rinie

Weer een mooi verhaal van jou belevenissen daar. Het blijft genieten van jou verhalen. Maar blijf genieten. Trots op je xx

Oma Mien

Weer geweldig Tesse.
Mooi verhaal Om van te genieten. Ik ben benieuwd naar je volgende trip.
Studeren en avontuurtjes, mooier kan toch niet.
Nog een leuke tijd daar????groetjes van oma Mien en opa Henk

Oma Maria

Ik zie je gewoon ploeteren. Mooi geschreven Tesse. Toch maar wat werken aan je conditie dan wordt het klimmen minder zwaar. Ik hoor je gewoon genieten. Fijn.

Marion

Hi lieve Tesse!!! Zoals ik lees, verveel jij je geen seconde ? Ik zag vandaag Noorwegen op tv, moest natuurlijk meteen aan jou denken ?. Mooie omgeving daar! Geniet er lekker van en succes met de studie!! Ik vind het allemaal ingewikkeld klinken wat je moet doen maar jij gaat dat maken daar ??! Heel veel liefs groetjes Marion ?

pap

Hee klimgeit! het maakt niet veel uit wat je doet, je verhalen zijn altijd heel vrolijk en zie het dan ook precies voor me haha. ach dat het zwaar was is maar een kleinigheid, je bent er geweest en hebt het gedaan, niemand die te tegenhoud dus meedoen is meemaken ;-) xx veel succes met je studie natuurlijk en ook daar kom je wel uit. liefs xx

Mama

Nou Tess,
Achteraf zeg ik: Wat gaaf dat je het toch gedaan hebt! .... En dan bedoel ik dat je toch jou mogelijkheden achterna gaat en niet die beren op de weg ziet die ik zie! Ik lees jou verhaal waarin je elke lezer zo in mee trekt en ik voel jou geluk ook. Ik ben dan ook super trots op je.
Als je deze site (jou naam) bij google intypt dan zie je 1 voor 1 jou verhalen, jou belevenissen die jij zo omarmt voorbij komen... Ecuador, Peru, Noorwegen en dan zien we oa Zimbabwe en Indonesie daar nog niet eens tussen staan! Ik had even Kjeragbolten gegoogled....BBrrr! De omgeving en natuur is werkelijk inderdaad Schitterend! Daar heb je niets teveel over gezegd en de klim zal inderdaad een uitdaging geweest zijn. Maar de moeite en sport om op die steen te komen....Hellup! Daar heb je weer die beren op de weg die je moeder ziet!! Ik ben blij dat ik het je niet heb zien doen. De wetenschap dat dit je leven is en dat je alles uit het leven haalt om deze belevenissen mee te maken... Ik gun het je van harte zolang het je gelukkig maakt! Maar ondertussen houd ik mijn hart stiekem voor je vast! XXX

Ilse

Ohhhhh tes wat een verhaal weer! Wat maak, zie, daag, je weer nwe dingen uit! Een sport abonnement? Moet niet gekker worden hé tes? je conditie, je hoogtevrees (als je dat had) je bent in je eigen overwinning, meissie ik geniet wederom met je mee, je hiken, je foto's, je verhalen, je ritmische gevoel alles is net zo leuk om te lezen. Lieve tes wat fijn dat je je dromen na jaagt ik zie met liefde je verhalen tegemoet geniet er maar lekker van! Op naar nwe uitdagingen tot schrijfs dikke ?

Louise

Ooh Tesse toch! Wat een mooie verhalen en belevenissen alweer. Het is een lang verhaal maar ik was er zo doorheen! Je schrijft echt met plezier en ik leef helemaal met je mee, zeker met het stuk op de rots! Ooh wat zou ik dat eng vinden, ik zou er wel even heeeel veel moed voor moeten verzamelen om dat te doen. Knap dat je het gedaan hebt. Ik ben alweer benieuwd naar de volgende avonturen.

Groetjes, Louise

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!