Reisblog van Tesse - Studeren in Stavanger, Noorwegen

Wind. Heel. Veel. Wind.

Hoi allemaal.

De vorige keer schreef ik over een kampeer trip die ik samen met de vriendengroep zou gaan maken. Deze is niet door gegaan. We waren er allemaal klaar voor, en toen bleek er zowel een wind alarm, als een regen alarm te zijn voor beide dagen. Tja, met zo'n weer wordt het niet zo gezellig als gehoopt, bovendien hadden wij ook een vreemde tent mee, waarvan we niet zeker waren hoe die precies werkt. Deze hebben we dus nog tegoed.

Wel ben ik nog een keer naar preikestolen gegaan. Alleen, dat wel, maar ik moest mijn kans grijpen. 's Ochtends naar school, en in de middag direct door naar de veerboot naar Tau. Ik had mijn wandelschoenen die ochtend al aangetrokken, dus ik was helemaal voorbereid. Erin ging die dag ook, al ging zij 's ochtends, omdat zij juist 's middags les had. We kwamen elkaar nog wel in Tau tegen bij de veerboot. Erin waarschuwde mij voor heel veel wind boven aan de top. Eenmaal aangekomen bij preikestolen, stond er nog een waarschuwingsbord dat hetzelfde zij. Nog voor de groep van de bus waar ik in zat kon beginnen met lopen, kwam er nog een mevrouw naar ons toegesneld die ons weer hetzelfde zei. Het was niet helemaal aan te raden, maar ik was er nu eenmaal toch en ik moest mijn kans grijpen.
Misschien komt het omdat ik inmiddels wat gewend ben (ik heb inmiddels ook de Kjerag achter de rug), of omdat ik nu aan het sporten ben, maar het leek mij makkelijker af te gaan dan de eerste keer. Het scheelt misschien ook dat er deze keer geen horde toeristen was. Het was natuurlijk een doordeweekse dag, en het was afgeraden om naar boven te gaan vanwege de wind. Vlugger dan verwacht kwam ik herkenningspunten tegen. Het grootste gedeelte van de weg merkte ik nog niet veel van de wind, maar als je bijna boven bent kom je op een wat meer open vlakte uit. WHAM! Daar was de wind, die sloeg in mijn gezicht. Maar ik had wel uitzicht. Een mooit uitzicht. Geen regen, geen mist, een prachtig uitzicht en ik was niet eens bij preikestolen. Dat duurde niet lang meer, en wat een uitzicht! Het was echt adembenemend! En de wind die hier waaide was 10x meer dan ik verwachtte. Het was niet zomaar een windje dat je bij ons aan de kust voelt als het wat harder waait, nee, het was écht een extreme wind! Ik ben letterlijk bijna omver geblazen, en als er al mensen naar de punt durfden te gaan (ik natuurlijk ook), moesten we ons echt aan de rotsen vasthouden en tegen de muur schuilen. Ik heb geprobeerd wat meer naar voren te gaan staan voor een foto (degene die ik vroeg om een foto te maken had echt moeite daarmee, vanwege de wind), was het eigenlijk echt beter om te gaan liggen. Ik heb me echt schrap moeten zetten, ik heb nog nooit, zo'n extreme en sterke wind gevoeld. Ik leunde tegen de rotsen om van het uitzicht te genieten. Wat was ik blij dat ik daar mocht staan, het uitzicht over de lysefjord was echt prachtig mooi!

Afgelopen weekend heb ik alsnog een kampeertripje gehad. Niet kamperen in een tent, maar gewoon een cabintrip met de Natuurvereniging. Ik zat mee in de activiteiten commitee, maar we hebben niet alle geplande activiteiten kunnen doen, vanwege tijdtekort, mensen waren gewoon te moe (ben ik nu ook nogsteeds), of het weer was niet optimaal. Ondanks dat zijn we nog wel vaak naar buiten gegaan. We hebben rondgelopen en naar een geocache gezocht, anderen gingen hiken (de hike groep had wel veel regen onderweg gehad). Maar vooral veel gelachen en veel spellen gedaan. Weinig slaap. We waren in de bergen en we hadden een mooi uitzicht vanuit het raam. Het was echt super leuk. Ook hier was er weer veel wind toen we gingen geocachen. Maarja, het is ook herfst hier in Noorwegen.

Op school gaat het verders goed. Ik heb woensdag mijn 3e presentatie hier, ik heb al 1 essay ingelever, een examen gehad (ik had een B!) en een homeexam ingeleverd. Binnenkort gaan we met het groepje nog een home exam inleveren (een essay over tijgertoerisme) en ik ben vandaag weer begonnen met leren met mijn 2e examen. Het klinkt druk, maar dat valt nog mee. 1 ding per keer.

Groetjes, Tesse

Reacties

Reacties

Oma Mien

Hoi Tesse weer mooi geschreven ,maar ik ben niet anders gewend van jou . Je hebt al veel gezien en gedaan in Noorwegen. Geniet nog van de laatste maand en veel plezier met jou verjaardag morgen ????

Pake

Het lijkt wel een groot schoolreisje met af en toe een examentje.
Mooi verhaal en mooie foto’s.
Lekker doorgaan zo en genieten.
Kusjes op het voorhoofd.?

Esther

Wat schrijf je het toch mooi op ! Zo mooi en indrukwekkend !
Succes met je examens, en morgen een hele gezellige verjaardag xxxjes

oma Maria

O o wat kijk ik uit naar jouw foto's. Je onderneemt zoveel.Je bent gewoon niet tegen te houden. Ik geniet van jou omdat jij zo geniet. Liefs

ilse

Hoi lieve Tess, wat maak jij weer mooie dingen mee zeg? Ik leef echt iedere keer mee, ik zie jullie al hangen in de wind :) het is allemaal zo indrukwekkend en ben zeer benieuwd naar de foto's!
Ook nog tussendoor ffies leren, succes met je examens ik weet zeker dat het je allemaal gaat lukken hoor! Weer een prachtig verhaal, misschien zit er toch ook nog wel een stiekeme schrijfster in je;) meissie ik kijk uit naar je volgende avontuur. liefs

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!