Reisblog van Tesse - Studeren in Stavanger, Noorwegen

De laatste Maanden

Hoi allemaal,

Het is een tijdje geleden dat ik wat heb geschreven. Ik heb het vooral druk gehad met school. Ik heb nog wel wat gedaan, maar ik was gewoon vergeten dat ik nog een blog had hahaha.

Ik heb samen met Riikka en Lene de Dalsnuten hike gelopen. Dit is een berg voorbij Sandnes dat uitkijkt over heel Rogaland (de provincie). Het was heel erg modderig, maar wel met een heel mooi uitzicht. Lene bracht ons met haar auto en nam ook haar hond Caleb mee. Caleb was echt super enthousiast en zat volledig onder de modder op het eind. Dit komt ook omdat hij meteen in het meer langs het pad sprong zodra die in zicht kwam.
Dat weekend kwamen ook Papa en Yente mij opzoeken. Samen met hun heb ik nog een keer deze dalsnuten hike gelopen. Deze keer was het kouder, er lag zelfs sneeuw, en er was meer wind bovenop de top. We kwamen verkleumd terug, nadat we echt mega veel hebben gelopen. We waren namelijk van het pad af gedwaald, en we moesten een heeeel eind terug lopen om de bus te halen.
Die zondag zijn we met zijn allen naar het oliemuseum geweest, dit was wel interessant.
Inmiddels heb ik mijn examens erop zitten. Waarschijnlijk krijg ik de laatste resultaten pas als ik weer in Nederland ben.

Van Stavanger heb ik afscheid moeten nemen. Na een kerst-feest van de NiS en een goodbye diner met mijn vrienden, ben ik naar het noorden gegeaan. Nu ik dit schrijf ben ik in Lofoten. Dit is een eilandengroep van Noorwegen, dat officieel binnen de Noordpool cirkel hoort! En dat kun je merken ook. Ik heb nog nooit van mijn leven zoveel sneeuw bij elkaar gezien! Ik moet hoge stappen nemen, omdat mijn sneeuwboots volledig in de sneeuw zakken, het komt zelfs tot over de rand, waardoor mijn benen alsnog nat worden van de sneeuw. Ook zijn hier overal om me heen besneeuwde bergen, en ik kan ijsschotsen zien in de zee! Tenminste, ik roep nu wel hard, maar ze zien er in ieder geval wel uit als ijsschotsen.
Hier in Lofoten ben ik gisteren aangekomen, nadat mijn vlucht bijna twee uur vertraagd was. Ik heb een auto gehuurd, dat was nogal spannend. Ik heb natuurlijk een tijdje niet meer gereden, en in Nederland kennen wij dit soort omstandigheden niet. Toen ik van de airport wegreed ging het wel meteen goed. Ik ben eerst naar de supermarkt gegaan zodat ik hier wat eten heb. Toen ik eenmaal de stad Leknes achter me liet en ik de E10 op reed werd het wel wat spannender. Het was natuurlijk midden in de nacht en het is een weg dat langs de bergen gaat, met sneeuw. Ik ben gewoon langzaam en op mijn gemak gaan rijden zodat ik kon wennen, iedereen die achter me reed haalde mij in, vond ik prima. In het donker kon ik de omgeving niet goed zien, maar ik kon al wel de lijnen van de bergen een beetje onderscheiden. Rond 12 uur 's nachts kwam ik bij het hostel aan, maar ik kon het niet goed vinden, dus heb ik de eigenaar nog uit bed gebeld om mij de weg te wijzen. Vandaag ben ik weer op pad geweest. Deze keer kon ik de bergen en de omgeving goed zien, man wat is het hier mooi! Echt heel mooi! Ik ben vandaag weer gaan rijden, ik ben eerst naar Nusfjord gegaan, vervolgens naar kvalvika beach, maar hier kon ik niet heen, want het werd al donker. Rond half 10 was het hier licht, en om 14.00 wordt het al donker. Dat is dus maar 4 uur licht, alhoewel de zon hier nooit op komt. Ik ben op de weg terug bij Reine gestopt. Als je lofoten googled, kom je gegarandeerd een foto tegen van Reine. Ik kon diezelfde foto helaas niet maken, omdat het te donker al was, en omdat het mega bewolkt is.
Het rijden ging vandaag ook weer goed. Het begon heel erg hard te waaien, echt heel erg hard, en dat was wel spannend omdat de weg natuurlijk ook glad is. Ook slaan de golven van de zee tegen de kust en de bruggen aan, waardoor je zo nu en dan ook zeewater over je auto heen krijgt.
Morgen ga ik nog een poging wagen voor de kvalvika beach.

Tot snel!

Reacties

Reacties

Oma Mien

Weer heel leuk Tesse mooi om te lezen geniet nog maar lekker een paar dagen ,en volgende week ben je er weer en kunnen we gezellig bij kletsen ??goed uitkijken he ❄️❄️❄️

Rinie je bonusvader ??

Weer een mooi verhaal Tess.
Wat jij daar weer in een halfjaar gezien hebt mee gemaakt en ook nog veel nieuwe vrienden hebt leren kennen en dan ook nog super goedje punten hebt gehaald, petje af. Kijk eens wat jij allemaal al hebt gezien. Met al je mooie verhalen, je zou er zo een boek van kunnen maken. Vol met mooie foto's en verhalen. Nu op je laatste uitdaging, het noorderlicht. Ik hoop dat je daar nog met volle teugen geniet ondanks het noorse weer ??. Kijk goed uit en tot gauw weer hier in ons ook koude kikkerlandje.
Dikke knuffel van mij ??

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!