Reisblog van Tesse - Studeren in Stavanger, Noorwegen

Lofoten

Hoi allemaal,

Ik heb nu een paar dagen in Lofoten erop zitten. Het rijden gaat echt heel goed! Ik ben ook echt veel zekerder over mijn rijstijl.
Mijn tweede dag in Lofoten heb ik nog een poging gewaagd naar Kvalvika beach. Deze keer goed voorbereid en was ik om 10 uur, wanneer het licht werd, aan het begin van de hike. Alles lag onder de sneeuw en je kon het pad niet zien, maar ik wist nog ongeveer van de dag ervoor hoe de hikers die ik tegen kwam hebben gelopen. Omdat de sneeuw alles bedenkt, is het wat gladder en zie je niet altijd waar je instapt, waardoor ik ook 1x ben gevallen (niet op een steen of zo, gewoon in de sneeuw) en zakte ik soms tot mijn knieën weg in de sneeuw. Al snel raakte ik toch het pad kwijt, waardoor ik via de sneeuw over gras en stenen liep, maar al snel vond ik weer het pad. Dit duurde echter niet voor lang, want ook die raakte ik door de sneeuw weer kwijt. Ook al is het een makkelijke hike van, normaal, maar 1,5 uur, 2 km, door de sneeuw werd het toch heel anders. Ik keek naar de GPS op mijn telefoon en na 1 uur was ik nog niet eens halverwege. Ook begonnen er zich wolken te verzamelen en begon het harder te waaien en een klein beetje te regenen. Het werd echt een beetje eng. Ik was immers alleen, kon het pad niet zien en ik zakte regelmatig weg in de sneeuw. Het weer veranderde, ik vond het echt eng worden. Ik heb toen besloten de hike af te kappen en om te keren. Ik had nu 2x geprobeerd deze hike te maken, en 2x was het mislukt door de sneeuw en de donkerte. Dan maar geen Kvalvika beach, ik wil niet mijn enkels breken omdat ik plotseling in een gat tussen twee stenen zak, dat is het niet waard. Toen de parkeerplaats in zicht kwam begon een groep mensen met een gids deze hike te maken. Ik had achter ze aan kunnen lopen, maar omdat het al 2x was mislukt had ik niet echt de behoefte meer om het nog eens te proberen. Toen ben ik maar rond gaan rijden op het eiland en heb ik prachtige omgevingen gezien en hele mooie fotos kunnen maken van uitzichten, bergen en kleine dorpjes.

Die avond kreeg ik ook een kamergenootje, Hermion uit Hong Kong. Zij blijft hier ook tot en met dinsdag en ze wilde ongeveer dezelfde dingen gaan zien als ik. Ze heeft geen huurauto en dus rijd ze met mij mee. Gisteren zijn we naar het Viking museum gegaan. Op de heenweg maakten we een stop bij Haukland beach. Dit was echt waar, een prachtige strand! Zo mooi heb ik het nog nooit gezien. Het ligt in een soort baai met steile besneeuwde, witte bergen er om heen. Het water is zo helder groen, echt prachtig mooi! Geen woord kan het omschrijven! We hebben er hele mooie fotos kunnen maken.
Toen gingen we naar het viking museum. Dit is echt een heel interessant museum. Het is gelegen naast een huis dat ook echt als boerderij heeft gediend van een viking chief. Er zijn dus veel opgravingen gevonden. Dat huis is nu nagemaakt als hoe ze echt leefden. Je kan zien hoe ze sliepen, wat ze deden voor vermaak, hoe ze deden eten etc. Je kan je ook kleden als een viking. Als je van te voren boekt, kun je er ook als een viking dineren tijdens een feestmaaltijd dat regelmatig wordt gehouden. Ook is er een film te zien over een Viking Olaf die daar woonde en met zijn dochter Åsa naar Ijsland verhuisde vanwege dreigende oorlog. Later ging Åsa terug omdat ze heimwee had en trouwde ze met een andere viking en nam hun oorspronkelijke boerderij weer over.
Terwijl we daar waren kwam er plotseling een grote groep Chinezen aan. We vroegen ons af wat ze deden omdat ze veel camera's bij hadden. Eerst dacht ik dat ze misschien iets gingen opnemen voor het journaal ofzo, maar later bleekt het iets veel leukers te zijn. Hermion komt tenslotte uit Hong Kong, dus ze ving op dat ze een show gingen opnemen. In de viking hut werden allerlei lichten en apparatuur geïnstalleerd en er werd eten klaar gezet in de eetzaal. Ook spotte Hermion een beroemde Chinese acteur. Dat vond zij natuurlijk kei leuk, is ze in het buitenland, ziet ze een beroemdheid! Ik had natuurlijk geen idee wat dat was, maar vond het ook wel bijzonder dat ik toch iemand ''beroemds'' zag. Hermion dacht eerst dat het een show was, waarbij lokale mensen voor die beroemdheid gaan koken en dat hij dan iets voor hun kookt, omdat ze mensen over eten hoorden praten. Toen ging ze het vragen aan een medewerker van de show, en bleek het niet zomaar voor een tv programma te zijn, maar ze waren een heuse film aan het opnemen! Die beroemdheid reist perongeluk terug in de tijd en komt in de viking tijdperk terecht, op het moment dat de vikingen een avondmaaltijd aan het houden waren. De personeelsleden van het vikingmuseum lopen sowieso al in vikingkostuums rond, maar nu verzamelden dus extra veel vikings, omdat ze mee mochten doen in de film. We keken nog even rond 'behind the scenes' en ''back stage', want het museum was immers nog open, en het is toch wel interessant om te zien hoe zo'n film gemaakt wordt. Het museum sloot om 15.00, en toen begonnen ze echt met filmen. Hermion vroeg toen namens ons of we ergens mochten kijken, maar we moesten het gebouw uit. Alhoewel ze bij de ingang ook allemaal lichten hadden geïnstalleerd, en die acteur moet toch eerst de entree maken in het gebouw voordat hij bij de vikingmaaltijd uit komt toch? Dus Hermion ging het weer vragen, en dat klopte. Ze zeiden tegen ons dat we achter de lichten mochten staan, de acteurs gingen voor de deur staan en een paar anderen controleerden wat met de mensen binnen, en toen riepen ze ACTIE! Het was niets bijzonders, ze liepen gewoon naar binnen en ze werden van verschillende kanten gefilmd. Maar het is toch leuk om te zien. Toen gingen we maar weer terug, we hadden een lange dag gehad, maar het was echt heel leuk, en heel mooi. Hermion beloofde me nog dat als de film uit kwam, ze mij de titel zou sturen zodat ik het ook op kan zoeken.

Die avond heb ik nog even buiten gestaan om te kijken of ik het noorderlicht kon zien. Ik verwachtte van niet, en ik zag ook niks. Het was bewolkt, en de KP was 2, dat is niet veel. Vandaag zijn we rond gaan rijden op zoek naar mooie plekjes met niet al te veel licht, waar het Noorderlicht mooi zou kunnen zijn. Voor maandag is er namelijk een KP van 4 verwacht. Dit is het hoogste dat er deze dagen zal komen, en het is ook genoeg om wat te kunnen zien met het blote oog. Dit geldt ook voor dinsdag. Dus we willen voorbereid zijn. We hebben vandaag dus weer heel veel mooie uitzichten gevonden, door gewoon rond te vragen aan lokale mensen en veel op de kaart te zoeken. Gisterenavond zat ik al met de kaart op schoot in mijn bed op zoek naar mooie stranden waar we met de auto heen zouden kunnen. Ik heb al veel gereisd, en ik ben totaal geen strand mens, maar man, wat zijn de stranden hier in Lofoten echt prachtig mooi!

Vanavond, morgen en Dinsdag gaan we weer ons geluk proberen op het Noorderlicht. Fingers Crossed!

Reacties

Reacties

Oma Maria

Het lijkt erop dat ik ook een keer naar de Lofoten moet. Je beschrijving maakt ons verlekkerd. Nu nog het noorderlicht. Ik hoop het echt want dan zie ik je met Kerstmis bij ons aan tafel. Dus ik bestel voor jou wat licht. Gaat tuurlijk lukken.

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!