Reisblog van Tesse - Studeren in Stavanger, Noorwegen

vogelspinnen + slangen + kakerlakken + douchen met koud water + een bed vol spinnen = de fantastische Amazone!!!!

Nu dat Rebecca terug is, hebben we het ineens weer drukker op kantoor. Super fijn, dan kunnen we tenminste doorwerken. Ik heb haar laten weten dat ik nog heel graag naar de Amazone en Banos zou willen. ''Och, waarom ga je dit weekend niet naar Banos?'' YES!! Ik was al voorbereidingen aan het treffen en hosteltjes op aan het zoeken. Ik zou zo graag de mountainbike route willen doen met Pailon del Diablo en Casa Arbol bezoeken.

Ook, omdat ik op de helft zit, heeft Rebecca een evaluatie moeten invullen. Alleen maar positiviteit!! ''Ik vind het jammer als je straks weg moet, ik had graag gewilt dat je hier kon blijven werken.'' Wat een compliment! Ze is ook heel erg tevreden over mij.

Een dag later kreeg ik een berichtje van haar. Het is maar goed dat ik nog geen hosteltje echt had geboekt in Banos. ''Tess, dit weekend kun je naar de amazone!!'' YESYESYESYESYES!!!!!!!!! Ik was zoooooo blij!! Dit is echt het toppunt van mijn stage!!!

Dus vrijdag avond, hadden we eerst met zijn allen samen gegeten in een restaurant. Rebecca, haar vriend Andres, een vriendin van haar Margot, Mark met zijn vrouw Valeria, Fernando en ik. Want mark is nu weg uit het bedrijf, ze gaan naar Belgie verhuizen. Nadat we met zn allen hadden gegeten, ben ik naar huis gegaan om de laatste dingen te pakken. Dus een uurtje later, stond ik dan met twee rugzakjes, 11.00 savonds, alleen op het bus station, te wachten op de nachtbus die me naar Lago Agrio zou brengen. Best wel spannend, omdat het heel ongeorganiseerd was en ik bang was dat ik daardoor mn bus zou missen. Maar nee hoor. Ik heb mijn bus gevonden, en 8 uur later was ik in Lago Agrio, waar ik naar Hotel D Mario ging voor de pick up. Daar kon ik 2 uur op wachten en ik was al zo moe van die nachtbus. Toen mijn naam op de lijst werd afgestreepd, kon ik weer twee uur in de bus zitten. Onderweg zag ik al veel bossen en al heel veel mooie kleurrijke vogels. Ik werd er zo blij van, mijn Amazone droom was nu echt. Ik was nog niet eens in de Amazone, en ik zie nu al zoveel kleurrijke vogels en mooie bomen!! De bus bracht mij en de rest van mijn groep, twee duitse stelletjes, naar het begin van Cuyabeno National Park. Daar zag je pas echt de ''echte amazone''. Met zijn allen stapten we in een gemotoriseerde kano, waarmee we weer 2 uur lang over de Cuyabeno rivier vaarden. En dit was de echte Amazone. Alles wat je in films ziet, is echt waar. En deze keer zat ik er zelf in!! Stel je voor, je zit in een bootje, en overal waar je om je heen kijk zie je jungle. En dan die fel blauwe vlinders die vlak voor je uitvliegen, dat gebeurd dus echt, niet alleen in films!. Prachtig!! Ik genoot zo! Mijn trip was al compleet en was nog maar amper begonnen. Met onze gids mee in de boot probeerden we al wat wildlife te spotten. Elke tak in het water zag er plotseling ineens uit als een alligator, maar toen we dichterbij kwamen bleken het toch gewoon takken te zijn. Na een paar minuten varen zagen we al een soort van leguaan op de oever. We hebben hele mooie vogels gezien, die lijken op een kalkoen. Ze zijn zo mooi en hebben zo'n mooie staart. Maar deze boottrip was pas echt compleet, toen we onze eerste aapjes zagen!!! We hebben 3 verschillende soorten gezien, alleen al op de heenweg. Ik was zo blij! Zo jammer dat ik mijn camera voor in de boot had liggen in mijn tas. Wist ik veel, dat elke keer dat ik nog een aap zou spotten tijdens deze tour, de batterij van mijn camera leeg zou zijn...... Na twee uur varen kwamen we aan bij de lodge. Daar kregen we een heerlijke lunch. De koks in die lodge zijn zo goed! Vooral het ontbijt elke keer was heerlijk! De lodges zijn op palen gebouwd, omdat in het regen seizoen de rivier kan overstromen. Ik sliep in een gedeelde kamer. Maar zo goed als deze trip was, zo slecht was mijn kamer. Savonds overal kakkerlakken, koud water in de douche, en mijn bed vol spinnen..... Ja joh, ga lekker met je spinnenfobie naar de jungle... Het was het waard. Mijn bed was trouwens ook niet echt schoon. Ze zouden elke dag de lakens verschonen, nou not dus!! Die nacht sliep ik met mijn kussen in het midden en mijn knieen opgetrokken, zodat ik het net niet aan hoefde te raken dat om mijn bed hing tegen de beestjes. Wat had ik heeerlijk geslapen die nacht.... of niet.... Na de eerste nacht ging een kamer genootje weg. Maar helaas, haar bed was net zo erg als die van mij. Na de tweee nacht ging mijn ander kamergenootje ook weg. Haar bed was wel schoon! Ondanks dat de lakens dus niet werden verschoond, heb ik toch in haar bed geslapen. Beter dan die spinnenbed van mij.

De eerste dag gingen we met de groep de Cuyabeno rivier op. Onderweg hebben we de roze rivierdolfijn gezien. Nouja, ze laten alleen hun rug zien en zijn zo snel weer onder water, het was heel moeilijk daar een foto van te maken. We gingen naar het meer van Cuyabeno, waar je kan zwemmen (pas op voor caaimannen haha) en een prachtig prachtig prachtig mooie zonsondergang kan zien!! Dit hadden we elke avond herhaalt. Nadat de zon onder is, komen er veel kleine insechten naar het oppervlakte water, wat als resultaat geeft dat er ineens mega veel vleermuizen om je oren vliegen om alle beestjes te vangen. Toen gingen we opzoek naar Caaimannen. Die leven aan de rand van het meer. We hadden een mini gespot, nouja, de gids had een mini gespot, ons lukte het niet goed om die te zien, hij zat ook achter bladeren en was te verlegen en ging snel onder water. Toen gingen we terug naar de lodge voor het avond eten.

De tweede dag gingen we een jungle wandeling maken. Wat fantastisch was het!! We kregen rubberen laarzen, die we zeker nodig hadden. Met de kano gingen we naar het begin punt. Terwijl onze gids het algemene praatje aan het houden was, zei hij ineens '''sst, sst! Do you hear that?? Wild pigs! Lets try to find them''. Ja hoor, dacht ik eerst. Ik ga naar de jungle en wat zie ik, boerderij dieren! Maar wat was ik fout! We gingen dus al direct van het pad af, op zoek naar deze wilde varkens. De gids maakte een mega raar geluid om ze te lokken, en in de verre verte zagen we wat bewegen tussen de bladeren, totdat we hetzelfde geluid ineens achter ons hoorden. ''Stay here'' en de gids liep een stukje door. Toen wenke hij ons en bukte we. 10, 20, 30, 100 wilde varkens kwamen nog op geen 3 meter van ons vandaan voorbij gerend!! Zo veel waren het er, op 3 meter afstand. En ze rende hard. Het geluid dat ze maakten was niet het varkensgeluid dat we normaal gewend zijn. Ik was er echt door geintimideerd en ik was blij dat ik niet in hun pad stond. Ze komen af op geur zei de gids. En ja dat klopte ook, want toen de rest van de varkens nog gewoon doorrende, stopte er twee en keken recht onze kant op. De gids bleef rustig, dus ik was dat ook, en die twee varkens rende gewoon weer door. Wat fantastisch was het!! De gids vertelde dat hij ze in een jaar niet heeft gezien. Ze komen niet vaak voor. Wat een geluk hadden wij! En toen begon het te stinken. Dat is blijkbaar de manier waarop die varkens zich verdedigen, maar niet tegen de stammen. Die komen juist af op deze stinkgeur van de varkens, zodat ze die kunnen vangen. We gingen weer terug het pad op en liepen verder de jungle in. Zo nu en dan weer van het pad afwijkend, omdat de gids een geluid van een dier hoort. Af en toe stonden we letterlijk tot aan onze knieen (!) in de modder. We hebben een zeldzame woodpecker gezien (ben de nederlandse naam vergeten). Die was zooo mooi! Ook hebben we weer apen gezien. Grote apen. Die ook niet vaak voor komen volgens de gids. Maar ze waren te ver weg om een goede foto te kunnen maken. We hebben hele mooie bomen gezien, prachtig mooie omgevingen en hele mooie vogels. Ook een wandelende palmboom. Deze groeit omhoog naar het licht toe, waardoor hij af en toe om moet buigen. Om de balans te houden groeit deze boom extra wortels, waardoor hij dus ''wandelt'' (een paar centimeter maar). We hebben vooral veel mooie vogels gezien, een paar apen, en ja... ook een MEGA GROTE VOGELSPIN. In de lodge was ik al een beetje voorbereid. Vlak voordat we gingen hoorden we ''senoritas, van aqui!'' (kom eens hier). Dus ik en de anderen van mijn groep die kant op. ZAT ER EEN HARIGE VOGELSPIN OP DE BALK. Toen de gids mijn gezicht zag begon hij te lachen en kon hij ineens overal tarantulas aan wijzen. Ha ha. Heel grappig. Wat was ik blij dat mijn camera een zoom had, hoefde ik niet dichterbij deze spin te komen. Maar die avond kwamen we er al snel achter dat deze gewoon dood was. Maar die in de jungle was levens echt! Terwijl we stonden te zoeken naar een vogel, riep de gids ineens ''tarantula!'' en wees naar de voeten van een groepsgenoot. Gelukkig zat er niet een op de voeten, maar hij stond blijkbaar vlak naast een tarantula hol. Met een takje ging hij in de hol op zoek naar deze spin. Hij haalde er eerst een dode mini uit, maar die vond ik al eng genoeg. De gids zei tegen mij dat ik niet dichterbij moest komen, omdat ik hem had verteld dat ik bang voor spinnen ben. Maar ik was wel nieuwsgierig. Niet voor lang. Want toen hij de spin had gevonden, zag ik de grootste zwarte dikke poot die ik ooit had gezien! Zo'n grote poot heb ik zelfs niet nog een keer gezien in de amazone, en ik ben nog heel wat spinnen tegen gekomen. Ik liep meteen weg, nog een keer omdraaiend, en toen zag ik nog een stukje lichaam (klein stukje van zijn mega grote lichaam) met twee glimmende oogjes. Ik hoop nog heel vaak naar de amazone te kunnen, die spinnen neem ik dan voor lief, maar déze spin hoef ik dus echt nooit meer te zien. Man wat was die groot, en ik heb hem niet eens in zijn geheel gezien, en ondanks dat was deze wel de grootste die ik ben tegen gekomen denk ik.
Aan het eind van deze hike in de jungle, gingen we met een kano terug. Deze kano was niet gemotoriseerd, dus we konden een heel stuk terug peddelen naar de lodge. Ik denk dat het een uur duurde, maar ondertussen wel genietend van de natuur om ons heen.

Die avond gingen we voor de nacht wandeling weer de jungle in. Er hadden zich een paar andere mensen bij de groep gevoegd, dus met zijn 11en liepen we met zaklampen door de donkere jungle. Ik had een hoofdlampje, maar die heb ik na een tijdje afgezet, toen er allemaal muggen tegen mijn gezicht aan begonnen te vliegen. We liepen nog geen 5 minuten toen de gids al iets had gezien. Raad eens? Ja hoor, een spin. Een nieuw meisje in mijn groep bleek nog banger te zijn dan ik. Ik vind het knap hoe die gids dat doet hoor, want de enige manier waarop je die beestjes kan zien in het donker, is door te letten op mini reflecterende lichtjes die ogen zijn. Ik zie het niet hoor. We zijn deze wandeling heel veel spinnen tegen gekomen. Het is prima, totdat de gids ze oppakt (en mijn kant op loopt......) of totdat ze beginnen te bewegen. Het meest bijzondere van deze wandeling, vond ik toen we een slang vonden. De Amazonian Tree Boa. Hoe bijzonder was dat! Toen we halverwege waren, zei de gids dat we stil moesten zijn en onze lampen uit moesten doen. Om even te luisteren naar de jungle. Magisch was het! Want dan ben je echt aan het luisteren en hoor je zo veel om je heen. Daarna liepen we dezelfde weg terug en stapten we weer in de boot. Ik dacht, ik ga dat ook eens proberen, die lichtjes spotten die ogen zijn. Je schijnt met je zaklamp, en overal waar je mini lichtjes ziet zijn ogen van beestjes. Die reflectern op jouw zaklamp. Ik zag meteen een paar lichtjes en ik wist ook al meteen welke beestjes dat waren. Echte tarantulas. Ik hield wijselijk mijn mond... Want die avond daarvoor zijn we precies zo'n zelfde tarantula tegen gekomen op een boom, en harig en groot dat die was! Nadat ik al zoveel spinnen had gezien, dacht ik, ga maar lekker terug naar de lodge, voor het heerlijke avond eten weer.

De volgende dag gingen we op community visit. Dit is niet een stam ofzo. Dit zijn gewoon mensen die op een moderne manier leven in de amazone. Ze dragen normale kleding, wonen in stenen huizen, hebben elektriciteit, spelen voetbal en hadden zelfs een graaf machine. Ook hadden ze een schooltje gebouwd. We gingen naar een hutje toe waar een mevrouw was in traditionele kledij. Wat nep... doen ze gewoon speciaal voor ons. Met zijn allen gingen we op zoek naar yuca (cassave) om brood van te maken. Dit ga ik thuis ook eens proberen! Ze deed voor hoe ze brood maakten (in pannenkoeken vorm) en die aten we als lunch. Droog, maar wel lekker. Volgensmij kan je er veel lekkere dingen mee maken. Ook hebben we een reusachtige boom gezien. Ik denk dat alleen de wortels al letterlijk zo groot zijn als ons huis, en dat waren alleen nog maar de wortels van de boom. De stammen geloven dat deze boom de energie is van de amazone, dat er echt leven in de boom zit. Shoot, mijn camera zit nog in mijn tas in de hut. Wat had ik daar nog graag een foto van willen maken. Ook zouden we ook nog naar een shamaan gaan, maar die was niet thuis. Of ik dit jammer vind? Ergens wel, maar ik weet dat het toch nep was geweest. Van anderen hoorde ik dat hij gewoon 24/7 stoned en high is. En op die manier kan hij dan zien of wij ''ziek zijn''. Op de terugweg naar de lodge weer heel veel mooie vogels gezien. Ik ben erachter gekomen dat ik toch best wel van vogels houd, ze zijn zo mooi (in het buitenland dan, thuis hebben we alleen maar duiven). We hebben hele speciale vogels gezien. En aapjes!!! Het waren er 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 en toen waren we de tel kwijt. Het was een hele troep, slingerend en springend tussen de boven, klimmend over takken, sommigen met een babytje, en sommigen die heel dicht bij kwamen. Ik pakte mijn camera.... batterij is leeg. VERDORIE! In de lodge even uit kunnen rusten, en toen weer op pad om de zonsondergang te zien en caaimannen te spotten. Dit was de laatste avond, dus hopen dat het lukt. Een andere boot zwaaide naar ons, er was een caaiman!! Ik denk 2 meter lang, wat een groot beest! En wat eng!!!! 10 centimeter van de boot af was die. Echt heel eng. Zo'n groot beest. En toen... keek die mij recht in de ogen aan, en kwam langzaam recht op mij af gezwommen. Steeds dichterbij, steeds dichterbij. Ik heb het op film staan, ik vond het echt heel eng. Hij zou de boot in klimmen en mij als eerste opeten. Tenminste, daar was ik van overtuigd. Maar vlak voor de boot draaide hij zich weer om, om bij de andere boot precies hetzelfde te gaan doen. Daar waren ze ook bang. Hij was echt reusachtig en eng. En toen ging hij dingen eten die op het water oppervlakte dreven, en zag je hoe groot alleen zijn bek al was. Wat bijzonder!

De volgende dag stonden we om 6 uur al op de birdwatching tower. Ik vind het jammer dat ik dit niet eerder heb gedaan. Ik vind vogels blijkbaar echt mooie beesten, en wat hebben we mooie gezien!! De eerste vogels waren al meteen twee blauwe ara's. Prachtig! Van alle vogels die we hebben gezien, was dit het hoogtepunt naar mijn mening. Ze zaten op een tak, elkaar schoon te maken en met elkaar te spelen. Soms vlogen ze even van de tak af en vlogen ze recht boven ons hoofd. Wat een pracht beesten. Ook hebben we andere kleurrijke vogels gezien, maar de tweede hoogtepunt voor mij waren de toukans. Shoot! weer batterij leeg. Meen je die? Op de laatste dag als we toukans zien, is weer mijn batterij leeg van de camera. Ik ging hem snel aan de oplader leggen, en toen ik terug op de toren was... Apen!! Meen je die? Heb ik nogsteeds geen foto kunnen maken van de apen. Na het ontbijt pakten we onze spullen, stapten in de gemotoriseerde kano, en gingen we de 2 uur lange tocht terug naar de haven maken. YES!! Toukans en mijn camera heeft een volle batterij!!! Heb ik toch nog een paar fotos kunnen maken. Weliswaar niet vanuit de hoek die ik had gehoopt, maar ik heb ze wel gezien! Ik had ook nog gehoopt op aapjes, had ik die ook nog kunnen fotograferen, maar we hadden geen gids bij ons. Ik heb de bomen continue in de gaten gehouden, maar ik heb niet het oog om al die beestjes te zien. Ik en de groep vroegen ons elke dag af hoe hij deze beesten kan spotten. Vooral toen we luiaarden tegen kwamen. Die zie je echt niet. Zelfs op de foto zie je ze amper, en ik heb toch echt goed ingezoomd.

Eenmaal aangekomen op de haven, konden we weer de lange weg terug maken naar Quito. Wat ben ik blij dat ik dit allemaal heb kunnen mee maken. Ik ben thuis gekomen met prachtig mooie fotos en hele mooie herinneringen. Ik ben nog lang niet uitgekeken op de Amazone, wat een pracht plek. Douchen met koud water, kakkerlakken en spinnen, het maakte me allemaal niet uit. Want als je dan zo sochtendsvroeg of savondslaat in je bed ligt met al deze geluiden en prachtige natuur om je heen, dan geniet je echt.

Reacties

Reacties

Oma Mien

Zo Tesse wat een verhaal, wat heb jij veel gezien en wat heb jij genoten. Zeker voor herhaling vatbaar. Ik ben benieuwd naar jou verhalen als je thuis bent. Raak je denk ik niet uitgepraat .geniet er nog maar lekker van de laatste 2 maanden .een dikke kus en een lange knuffel van mij

Pake

Wat een knaller. Daar kun je Rebecca wel dankbaar voor zijn. Het entousiasme en plezier is goed voelbaar in jouw verhaal.
Toptien. Xxxx

Mama

Wouw Tess!
Ik ben er stil van! Je enthousiasme is helemaal voelbaar! Echt GEWELDIG GESCHREVEN!
En je foto's.... Wat mooi!!! Trots dat je dit allemaal onderneemt!

Rinie

Wouw tess,wat een verhaal weer over een super avontuur! Een kroon voor jou op een nu al een super stage. Eerst de beoordeling die je van Rebecca hebt gekregen, met alleen maar lof voor jou inzet en hoe jij de kar hebt getrokken toen zij op vakantie was. En toen op naar de amazone. Je was helemaal hoteldebotel haha. En nu ik jou verhaal gelezen heb. Wouw wouw wouw, wat een ervaring met de pure schoonheid van de natuur daar. Ik wou dat ik mee had gekunnen! Net wat opa al zei , het enthousiasme spat er van af. Als je het verhaal leest is net of je een stukje met jou mee reist. En de foto's schitterend. Geniet er nog lekker van tess xxx

ilse

jeetje tes ik voel gewoon jouw adrenaline, jouw enthousiasme, de overwelming vd omgeving. Wat maak jij toch indrukwekkende, mooie, enge, stoere dingen mee en wat vind ik het fijn dat ik dat met de rest mag delen geniet maar lekker en ik kijk uit naar het volgende verhaal.
Het is echt superdepuper wat je allemaal vertelt. Geniet er nog maar lekker van lieve tess dikke kus xxxxx

Yente

waaaauw toen je die verhalen op app vertelde had ik dit echt niet verwacht :O Echt suuuper vet dit. Echt leuk om te lezen.
En toch zeg je 'douchen met koud water, kakkerlakken en spinnen, het maakte me allemaal niet uit'. Dat zullen we thuis dan nog wel zien hoe dat nu gaat ;)
Nee hoor grapjee hahah
Maar echt geweldig deze verhalen! Ik ben wel trots op jee :)
x yentieeee

pap

wat een mooi avontuur heb jij beleeft zeg! :-D het leest net weg alsof ik er zelf bij ben haha. je hebt echt een cadeautje gekregen lijkt het, maar je moet het wel durven en dat durf je! ondanks de spinnen en andere engen oogjes in het donker haha. de fotos maken het er alleen maar nog erger van maar wat een mooie en leuke fotos heb je daar gemaakt. en er zullen er nog wel veel volgen haha. dit is echt wat je wilde nou dat heb je geweten ;-) en om nooit meer te vergeten natuurlijk. en ach wel lastig zo he als je batterij leeg is ;-) je maakt het ene na het andere mee, dan is het hier in Nederland nogal saai, dan stellen die kleine spinnetjes hier ook niks meer voor.. ach je maakt zowat iets mee. nou ik had daar wel bij willen zijn zo op die boot dwars door de jungle, ben er stik jalours op :-) geniet nog na van deze week in de jungle en van je fotos. heeel veeel plezier nog en op naar je volgende tour :-) dikke kus XXXX pap

Esther

Zo heey wat een verhaal zeg met mooie en spannende avonturen ! En hoe je dat allemaal beschrijft hartstikke knap van je en vooral die spinnen ! Dit je dit allemaal durft te ondernemen , heel stoer van je !
Nog heel veel plezier en geniet ervan xx

Pake

Jouw verhaaltje is alsof je in een groot feest bent beland. En ik denk dat dat ook zo is. Toppie Tesse!
En als je terugkomt; Los Dulces de la abuela :)

Esther

Weer een prachtig verslag weer !
Wat zie jij in een paar maanden toch veel, zal straks weer tegen vallen in ons kikkerlandje !
Geniet er nog lekker van xx

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!